Archiwum luty 2016


lut 10 2016 Sprzęgła, przekładnia ślimakowa i prowadnica...
Komentarze: 0

Sprzęgła są urządzeniami, których zastosowanie łączy się w budowie maszyn, których głównym zadaniem jest przekazywanie momentu obrotowego za pomocą połączonych wałów. Składają się z dwóch niezależnie osadzonych, ale obrotowych wałów zwanych czynnym i biernym. 

Jeden z wałów jest napędzany i dzięki sprzęgłu oraz elementom łączącym go z wałem napędzanym moment obrotowy może zostać przekazany na znaczną odległość. Prowadnica liniowa to element techniki liniowej, której przeznaczeniem jest swobodne i płynne przemieszczanie towarów. Prowadnice liniowe składają się z szyny profilowej oraz z wózka tocznego. Dzięki zastosowaniu kulek łożyskowych w zamkniętym systemie obiegowym instalacja takich urządzeń jest łatwa i nie powinna nastręczyć trudności nawet początkującemu użytkownikowi. Dodatkowo dzięki zastosowaniu uszczelek i zaślepek wózek toczny jest chroniony przed zanieczyszczeniami co w znacznym stopniu wpływa na trwałość i jakość jego użytkowania. Przekładnia ślimakowa jest typem przekładni zębatej prostopadłych osiach umiejscowionych na dwóch odmiennych płaszczyznach. Głównymi elementami przekładni ślimakowych są ślimak oraz koło ślimakowe zwane też ślimacznicą. Duży udział tarcia w przeniesieniu mocy sprawia, iż są one używane do budowy mechanizmów samohamownych.

admech : :
lut 01 2016 Co to jest przekładnia ślimakowa?
Komentarze: 0

Nie oszukujmy się, nazwa tegoż urządzenia (Przekładnia ślimakowa) brzmi dosyć enigmatycznie i względnie zawile. Skądinąd podobnie jak w przypadku urządzeń o wdzięcznej nazwie Prowadnica liniowa. Spróbujmy jednakże nieco przybliżyć ten termin. Co on dokładnie oznacza i co się za nim tak naprawdę kryje - co to jest przekładnia ślimakowa?

Jest to innymi słowy przekładnia zębata o osiach zupełnie prostopadłych. Trzeba zwrócić uwagę na fakt, iż owe osie leżą w dwóch odmiennych płaszczyznach. Istotne jest to, że w przekładniach ślimakowych współpracują ze sobą dwa elementy o innej zgoła konstrukcji. Chodzi tu o - nomen omen -"ślimak" (jest to pierwszy element), który w praktyce oznacza nic innego jak dość specyficzny wirnik śrubowy z tak zwanym gwintem trapezowym. Drugim elementem jest znowuż - ślimacznica. Zwie się również alternatywnie kołem ślimakowym. Jest to po prostu koło zębate z zębami śrubowymi. Należy nadmienić, iż jest ono wklęsłe w tak zwanym przekroju wzdłużnym. Z grubsza przypomina nawet nieco tarczę sprzęgła.

Ważkim aspektem prawidłowego funkcjonowania mechanizmów w przekładni ślimakowej jest to, iż przeniesienie mocy ma miejsce z względnie sporym udziałem tarcia. Niewątpliwie swoisty kierunek przepływu mocy ma tu znaczenie - dość powiedzieć - niebagatelne. 


Warto pamiętać też o tym, że - ponad wszelką wątpliwość - przekładnia ślimakowa jest - w określonych warunkach - mechanizmem zupełnie samohamownym. Z pewnością może to być wadą, a jednocześnie i zaletą. To zależy jak spojrzymy na tę kwestię.

admech : :